Samtaler om mad og emotioner

Som psykoterapeut og diætist kombinerer jeg min viden fra begge verdener og hjælper mennesker til en sundere livstil.

Tværfagligt blik på kost

Kostvejledning med blik for psykologien

Der kan være mange grunde til, at mad og kropsvægt fylder meget i vores liv. De fleste af os er bevidste om, hvad der er godt for os, og hvad vi bør spise – og det er sjældent det, som er udfordringen.

Min erfaring som psykoterapeut og kostvejleder er, at der ofte er to væsentlige faktorer i spil.

Den ene er manglende kendskab til eller fokus på Emotional Management. Emotioner består af kropssansninger, følelser og tanker. Mange af os har ikke i tilstrækkelig grad lært at takle vores emotioner, og alt for ofte er det emotionerne, som derfor styrer os.  Emotional management hjælper os til håndtere svære emotioner, så vi ikke længere skal bruge kræfter på at ignorere dem eller dulme dem eksempelvis ved hjælp af mad.

Den anden faktor er sammensætningen af makronæringsstofferne kulhydrat, protein og fedt i vores kost, som overtid kan medføre nedsat insulinfølsomhed. Nedsat insulinfølsomhed medfører forstyrrelser i sult og mæthedsfornemmelser og giver sukkercravings på grund af en ustabil blodsukkerbalance, og så er det let at komme til at overspise.

Udfordringen er altså at få sammensat kosten på en hensigtsmæssig måde og blive bevidst om, hvornår du spiser. Det handler om at tage sig af emotionerne på en kærlig og ansvarsfuld måde – blandt andet ved at lære at omdirigere vores sult og få emotionelt releif på andre måder end ved at spise.

Det er komplekst, men jeg ved, at når vi i fællesskab får taget os af dine madmønstre, så sker der mirakler. Det er dette meget givende og betydningsfuldt stykke arbejde, som jeg kan hjælpe og støtte dig i fra start til du er i mål med et forhold til mad og kropsvægt, som giver mening for dig.

Emotional relief

Hvorfor skal du spise?

Fordi jeg er sulten, vil mange svare. Men jeg spørger også: “Sulten efter hvad?” 

At føle sult er ikke altid lig med, at kroppen har brug for næringsstoffer. Det kan også handle om emotionel relief, og så skal du lære at omdirigere din sult. 

Jeg kender det så godt fra mig selv. Eksempelvis om eftermiddagen når jeg er ved at være træt, så kredser jeg omkring køleskabet, indtil jeg husker på, at det jeg egentlig har brug for ikke er mad, men et hvil på sofaen. Her er det i virkeligheden sult for en pause. 

Eller når jeg har uoverensstemmelser med nære relationer, så dulmer jeg med sødt eller fedt for at berolige mig selv for så efterfølgende at kunne tænke klart: Sult for at blive set, hørt eller skifte fokus. 

Mit liv med keto

Jeg er 55 år, været ung i 1980’erne med diverse slankekure, hvor jeg også begyndte spiste fedtfattigt og light-produkter Det hjalp mig ikke og var måske endda årsagen til mine stofskifteproblemer, som startede i 2010 og fik mig til endnu en gang at kæmpe med min vægt.

Min vej ud af stofskifte- og vægtproblemer blev ved hjælp af en ketogen diæt, og i dag holder jeg min vægt ved hjælp af keto og low carb-kost og ved brug af emotional management. Jeg er uddannet inden for sundhed og ernæring og har tidligere arbejdet som privatpraktiserende diætist, og jeg har i mit arbejde aldrig set noget, der er så effektivt som en ketogen kost – hverken for mig selv eller andre.

Jeg har oplevet, hvordan keto virker sultdæmpende og giver nedsat appetit. Sukkercravings er fortid, og kosten nedsætter også gener i overgangsalderen i form af bedre søvn og færre hedeture. Det har givet mig ro i kroppen, bedre koncentrationsevne og mere energi i dagligdagen. Jeg oplever en stor frihed ved, at min krop er fedtdrevet – den har altid lettilgængelig energi at tage af.  Det betyder, at mit blodsukker er stabilt, og at jeg ikke går sukkerkold. Det er ikke sådan, at jeg fanatisk holder mig fra kulhydrater. Jeg spiser lagkage til mit barnebarns fødselsdag og drikker vin med mine veninder, men bagefter er jeg tilbage på keto-sporet igen.

Som fagperson er jeg fuldstændig tryg ved principperne i en ketogen kost. Der er ikke nogen, der bliver syge af ikke at spise og drikke sukker. Men det er en stor omvæltning for kroppen, og for mange mennesker kræver det professionel vejledning at lykkes med at skifte en krop, der er kulhydratdrevet til at være fedtdrevet. De færreste kommer igennem uden en keto flue, hvor kroppen reagerer med influenzalignende symptomer på omlægningen. Det er her, du vil få brug for vejledning og støtte, så du ikke stopper og oplever endnu et nederlag.

Læs mere om keto her.