Mad & emotioner

Få succes med keto

Få hjælp til din kost

Keto hos mig

Med min baggrund, hvor jeg har et ben i diætetikken og et i psykoterapiens verden, kan jeg sammensætte et kostomlægningsforløb, der også tager højde for de mentale aspekter.  

Jeg kan med andre ord tilbyde dig psykologisk støtte i din kostomlægning samtidig med, at jeg rådgiver dig ud fra min ernæringsfaglige baggrund. 

Sult kan nemlig handle om mange ting – ikke kun dine fysiske behov. Jeg ser på dine kostvaner og madmønstre med både diætistens og psykoterapeutens øjne. 

De fleste af dem, der kommer hos mig, kender til, at en kur eller kostomlægning i starten nyder godt af nyhedens interesse. Når den damper af, kan det være svært at holde fast og holde ud.  

Med min faglighed omkring de psykologiske barrierer i dit forløb kan jeg være din støtte, fastholde dig i din livsstilsændring og sparre med dig, når det bliver svært, og du har lyst til at give op.  

Det er ikke bare lige sådan at lægge kosten om. Det kræver viden om keto. Den har jeg både i kraft af min faglighed, men også fordi jeg har prøvet keto på egen krop. Når du går over til keto, skifter kroppen brændstof. Den omstilling kan være hård, og det er dér, mange stopper. Jeg kan guide dig gennem kroppens forandringer, så du undgår endnu en fiasko med kostomlægning. 

Hvad er keto?

Meget kort fortalt består keto-kost af grønsager, kød, fisk, fjerkræ og sundt fedt.

Keto udelukker de stivelsesholdige kulhydrater men grønsager er en stor del af en keto-diæt.

Kroppens primære brændstof er kulhydrat, det ønsker vi at ændre således at kroppens primære brændstof bliver fedt, idet vi har meget større lagre af fedt på kroppen end vi har kulhydrat.

Formålet med keto er at opnå ketose. Ketose er en metabolisk tilstand hvor kroppens primære brændstof er fedt.

Treat your body
like it
belongs
to someone
you love

Hvorfor virker keto?

Keto er ikke nogen slankekur. Alligevel er der mange, der vælger diæten for at tabe sig. Og det er også helt okay.

Grunden til at mange finder det lettere at opnå vægttab er, at en ketogen kost giver et meget stabilt blodsukker, og det virker sultdæmpende. Derved kommer man lettere i kalorieunderskud – uden at føle sult – samtidig med at man spiser rigtig mad tre gange om dagen som resten af familien.

Kroppen giver feedback, når vi drikker og spiser. Når vi drikker vand, så stopper vi, når vi ikke længere føler tørst. Det samme gælder for kød og fedt – vi stopper med at spise, når vi er mætte. Men der er ikke den samme feedback fra sukker. Vi kan spise meget mere nybagt brød, søde frugter, kager og drikke mere sodavand, end vi har brug for. Derfor er det så meget nemmere at få for mange kalorier og derved blive overvægtig, når vi spiser kulhydrater. 

Tre måltider

Et liv med få kulhydrater

Keto handler om at spare på kulhydraterne – især de stivelsesholdige som brød, gryn, ris, pasta, kager, slik og sodavand.

Vi skal forstå, at alle kulhydrater ender med at blive til sukker inde i kroppen. Det giver en blodsukkerstigning, som bevirker udskillelse af hormonet insulin. Insulinet hjælper sukkeret ind i muskler og lever, hvor det lagres eller forbrændes. MEN insulinet hæmmer fedforbrændingen. Der frigives således ikke fedt fra kroppens fedtdepoter, så længe der er insulin i blodet – og så er det svært at gå ned i vægt.

Hvad med sundhedsstyrelsens madpyramide? Ja, der er ikke noget i vejen med kulhydrater – heller ikke de stivelsesholdige – hvis du er sund og rask. Men hvis du vejer for meget, kan det være en god ide at skære ned på kulhydraterne.

Positive sideeffekter ved keto

Ud over vægttab kan en ketogen kost potentielt forbedre din sundhed og livskvalitet på flere områder. Diabetes reversal, normalt blodtryk, bedre mentalt fokus, øget energiniveau og bedre søvn er positive sideeffekter.

Keto kan også afhjælpe acneproblemer, fordøjelsesbesvær, epilepsi, migræne, pcos, metabolisk syndrom (insulin resistens syndrom) og balancere din sult via  mæthedshormoner.